Milyen a jó beosztott?

„Nem beszél vissza, teszi, amit mondanak neki és megtanul kávét főzni.”
 
Viccet félretéve, sokszor beszélünk arról, hogy miért marha a főnökünk, mivel vagyunk elégedetlenek a munkahelyünkön, miért nem értünk egyet a céges alapelvekkel. Arról viszont, már egészen biztosan kevesebbszer ülünk le elmélkedni, hogy mitől lesz jó beosztott valaki.
Az, hogy valaki el tudja végezni a rá bízott munkát - alapkövetelmény. Ez még senkit nem tesz jó beosztottá. Érdemes hosszútávban gondolkodni; Milyen előnyökkel jár jó beosztottnak lenni? És mi kell ahhoz, hogy valaki ezt a jelzőt kiérdemelje? 
 
Egészen biztos, hogy ha valaki nem csak robotolni jár be munkahelyére, hanem képes egy kicsit elsajátítani a tulajdonosi szemléletet, akkor egyszerűen jó beosztottból, elengedhetetlenné válik. Biztos vagyok benne, ha megkérdezünk bármilyen vezető beosztásban dolgozó szakembert arról, hogy miként érte el karrierjének csúcsát, nem lesz a válaszai között az, hogy megtette a szükséges minimumot. Áldozatokkal jár ugyan, de ha valaki szeretne karriert építeni, elengedhetetlen, hogy alapozásként többet tegyen bele, mind idejéből, mind pedig elköteleződéséből munkájába. Az, amit elvárnak tőlünk (mint beosztottól) és az, amire valójában képesek vagyunk sokszor nem feltétlenül van összhangban. Teljesen mindegy, hogy egy boltban dolgozunk eladóként vagy egy szállodában recepciósként, mindig tehetünk egy kicsit többet, mindig lehetünk egy kicsit jobbak. A lehetőségek általában csak azokat az embereket találják meg, akik tesznek is értük. Előfordulhat, hogy a szerencse is közrejátszik, de csupán csak szerencsére nem lehet alapozni egy karriert. 
 
  
 
Nem feltétlenül a ledolgozott órák számítanak, és nem is az, hogy mennyire sikerül behízelegni magunkat. Ez is lehet egy út, de a valódi siker titka nem ebben rejlik. Nincs is igazi titok. Egyszerűen csak keményen kell dolgozni, el kell köteleződni munkakörünk iránt - legyen az bármi. Keresni kell a lehetőségét annak, hogy mivel tudunk még többet fejlődni szakmailag, mivel tudjuk a cég érdekeit még jobban szolgálni. Mindenkinek másban van tehetsége, de ha tudjuk azt, hogy miben vagyunk igazán jók, az már fél siker. Merni kell konstruktív ötletekkel előállni. Lehet, hogy nem minden ötletünkre lesznek nyitottak, de ha csak egy hozzáadott gondolatunkat is hasznosítani tudják, már egy lépéssel előrébb járunk, mint egy átlagos munkavállaló. 
 
Mindemellett fontos az emberi oldal is. Végül egyébként is ez lesz a leginkább döntő a jövőbeli sikerrel kapcsolatosan. Ha nem nyitunk a felettesünkkel való kommunikációra és mindig csak a saját problémáinkon rágódunk, egészen biztos, hogy nem jutunk előrébb. Ha egy kolléga szakmai segítséget kér, ne konkurenciát lássunk benne, hanem egy lehetőséget, hogy bizonyíthassuk hozzáértésünket és emberséges hozzáállásunkat. Ugyan sokszor ezek láthatatlan dolgok, de előbb vagy utóbb egészen biztosan elterjed majd híre, hogy segítőkészek voltunk. Ez pedig egyértelmű bizonyítéka annak, hogy nem csak a saját, de cégünk érdekeit is igyekszünk szem előtt tartani. 
Mindennek az alapja az elhivatottság. Ha képesek vagyunk 110%-ot beletenni munkakörünkbe, az mindig meghozza eredményét. Tekintve saját oldalunkat, ez nem csak ahhoz vezethet, hogy remek alkalmazottként tekintenek majd ránk, de saját motivációs szintünk fenntartásához is szükségszerű.
 
Ha csak egy munkahelynek tekintjük állásunkat, el fog jönni az a pillanat, amikor már nem lesz kedvünk felkelni reggelente és alig várjuk szabadságunk eljövetelét. Jó beosztottnak lenni legfőképp saját magunk miatt fontos. Ha vágyunk a munkahely és magánélet egyensúlyára, nem tehetjük meg azt, hogy ne szeressük munkánkat és ne adjunk bele többet annál, mint amit elvárnak tőlünk. Olyan ez, mint egy hosszú párkapcsolat. Ha nem teszünk érte időről-időre, nem lepjük meg kedvesünket valami extrával, nem kommunikálunk, egészen biztosan rossz vége lesz. Arról nem is beszélve, ha már a munkahelyünkre is kínok között megyünk be, egészen biztos, hogy frusztrációnk kihat majd magánéletünkre is. 
 
A sikeres emberek jellemzője a kemény munkán kívül, az a bizonyos plusz, amit szakmai pályafutásukba beletettek. Lehet az egy jó ötlet, egy kedves szó, vagy csak annyi, hogy munkatársaink bizalommal fordulhatnak felénk. Jó beosztottnak lenni nem kevesek kiváltsága. Kellő alázattal, bátorsággal és tenni akarással, bárki megkaphatja ezt a jelzőt.