Álláskeresés és a közösségi oldalak


Álláskeresés és a közösségi oldalak

 

Valóban szoros összefüggés van a közösségi oldalakon lévő profilunk, és az álláskeresésünk sikeressége között? Talán ez az a kérdés, ami napjaink álláskeresőit leginkább izgatja, hiszen a social média világában élünk, ahol bárki percek alatt lenyomozható, nagyobb utánajárás nélkül is. Mi az a poszt, bejegyzés, vagy kép, ami a munkáltatók előtt rossz színben tüntet fel minket? Egyáltalán valóban számít a Facebook profilunk? Vagy ez is csak egy városi legenda?

Sajnos nem csak legendáról beszélünk. Sok esetben valóban megnézik az adott cég HR-esei a profilunkat. Bár ezzel szembe mehetünk, nem foglalkozva azzal, hogy milyen képet alakítunk ki önmagunkról, de csak saját magunknak ártunk vele. Ugyanakkor nem olyan nagy ördöngősség egy a munkaadók számára is megfelelő adatlap beállítása. Egy kis odafigyeléssel megoldható.

Egy német  felmérés szerint a HR-esek 46%-a utána keres a jelölteknek, és 15%-uk nyilatkozott már úgy, hogy egy jelöltet Facebook profilja miatt utasított vissza. Amit megnéznek ilyen esetekben: a jelölt szakmai végzettségét, szakmai hozzászólásait, a véleményalkotását jelenlegi munkaadójáról, hobbijait, fotóit, és sajnos 4%-uk politikai hovatartozását is, annak ellenére, hogy ez alapján bárkit diszkriminálni természetesen tilos.

Mire figyeljünk oda a képek terén?

A munkakeresés és a fejvadászat világában a Linkedin az az oldal, ami abszolút szakmainak számít, ugyanakkor a Facebook is kezd betörni a piacra ezen a téren is, ahol egyre több állásajánlat található meg, és ezen a felületen keresztül tájékozódhatnak személyesebb oldalunkról a HR-esek. Ami a legfontosabb az önmagunkról kialakított képben, hogy ha megnézik profilképünket, lehetőleg mi szerepeljünk rajta, és úgy hogy hasonlítsunk az önéletrajzunkban megjelenő képre. Fontos, hogy tükrözze a valóságot. Ami lényeges még, hogy se egy átmulatott éjszakában készült, se egy bikinis se egy sokat mutató képpel ne szerepeljünk rajta. A legjobb, hogyha beállítjuk, hogy ismeretlenek csak az alapadatainkat, és képek közül is csak a profilképet és borítóképet láthassák. A többi képet bőven elég, ha csak ismerőseinkkel osztjuk meg.

Információk, aktivitás

A munkahelyi információknál célszerű megadni a jelenlegi munkahelyünket, de ha nagyon figyelmesek vagyunk, akár a Linkedin profilunkat is belinkelhetjük, így a munkáltató azonnal rákereshet az ottani, professzionálisabb profilunkra. Az aktivitásunk tekintetében szintén hasznos lehet, ha az csak az ismerőseink számára elérhető, hisz nem tartozik idegenekre, hogy éppen mit osztunk meg, milyen zenét hallgatunk, kik a kedvenc sztárjaink és hogy egy aktuális témában milyen politikai nézetet vallunk. Ezek az aktivitások, kifejezetten negatív színben tüntethetnek fel minket.

Személyiségi jog

Magyarországon az Alkotmánybíróság határozata szerint, sérti a személyiségi jogokat, ha valaki egy kiragadott részlet alapján ítél meg egy jelentkezőt. Viszont az Európai Tanács irányelveivel egyeztetve az új Munkatörvénykönyv lehetővé teszi a munkáltatóknak, hogy a munkaviszonyhoz relevánsan kapcsolódó információkat, már a toborzás során összegyűjtsék. A releváns információk között értjük, például, ha egy modellügynökség rákérdez a pályázó hajszínére vagy magasságára. De ezeknél minden esetben a pályázó beleegyezése szükséges. Hiába ez a joggyakorlat, valójában lehetetlen leellenőrizni, hogy a sikertelen álláskeresésben szerepet játszik-e a profilunk, így nem árt az óvatosság.

A legfontosabb

Ami talán a legfontosabb, hogy soha ne szidjuk előző vagy jelenlegi munkahelyünket nyíltan a Facebookon keresztül, ez az, ami leginkább rossz fényt vet ránk.

Összegezve tehát nem is olyan nehéz egy „tökéletes profil” létrehozása. Egy kis odafigyelés, kontroll, és máris nem lesz problémánk a HR-esekkel :)